Uitdaging 2018

In 2015 was er de Ultieme Uitdaging Mont Ventoux.
In 2016 was er voor ons een persoonlijke uitdaging, de pelgrimstocht van Pamplona naar Santiago de Compostella.
In 2017 leek de uitdaging te liggen in het organiseren van een wandeltocht.
Dat ging niet door vanwege een verschil van inzicht tussen de initiatiefnemers.

Voor 2018 ga ik een Wandeluitdaging organiseren voor iedereen aan die graag wandelt en voor iedereen die motivatie zoekt om regelmatig te gaan wandelen. Om wandelen onderdeel te maken van een strategie om gezond en fit te worden en blijven.

Ik daag iedereen uit mee te doen aan de Uitdaging 2018 en zich aan te melden bij Wandelboek.

Je kunt zelf de zwaarte van de uitdaging vast stellen door een afstand te kiezen die bij jou past.
Het is de bedoeling dat je aan het begin van 2018 voor jezelf kiest hoeveel kilometer je in dat jaar wilt wandelen.
Wandelen in een loopgroep, wandelen met je geliefde of je hond, wandelen bij een prestatietocht, wandelend boodschappen doen, wandelend bewegen.

Het is natuurlijk belangrijk dat je jezelf een doel stelt dat enerzijds uitdagend is omdat je er aandacht aan moet besteden en moeite voor moet doen om het te halen en anderzijds ook haalbaar is.

 

Bewegen, ontspannen en sociale contacten onderhouden zijn de peilers waarop een goede balans is gebouwd.
Bij Wandelcentrum Drunense Duinen kun je mee wandelen, kun je leren ontspannen door het programma rondom mindfulness en met de uitbreiding van deze site, het Wandelboek, bieden wij de gelegenheid sociale contacten te onderhouden en gegevens uit te wisselen met wandelmaatjes en andere wandelaars.

Doel

Je kunt om mee te doen aan de Uitdaging 2018 kiezen uit drie doelen:

  1. Opstappers kiezen voor 500 km in 2018
  2. Doorstappers kiezen voor 1000 km 2018
  3. Verstappers kezen voor 1500 km of meer in 2018.

Mensen die pas beginnen met wandelen of weinig wandelen kiezen voor 500 km en daarmee verplichten ze zichzelf iedere week 10 kilometer te wandelen. Als je tot nu toe bewegen en wandelen niet in je systeem hebt zitten is dit een mooi en haalbaar begin.
Het is eigenlijk te weinig om aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen te voldoen, maar het is een begin. Je wordt hiermee een opstapper. Als het begin gemaakt is kun je altijd nog verder komen en opschalen.

Mensen die willen voldoen aan de beweegnorm gaan voor de 1000 kilometer, zij zijn de doorstappers.
Iedere week 20 kilometer wandelen vergt planning en doorzettingsvermogen. Maar je zult merken dat je er voor wordt terugbetaalt.
Je wint aan gezondheid en conditie, je zult je beter voelen.
Verdeeld over de week, ga je vier tot vijf uur wandelen, daarmee heb je tijd voor jezelf die je kunt invullen naar jouw goeddunken.
Ga je heerlijk vrij de natuur in, sluit je je aan bij een stevige trainingsgroep, ga je heerlijk ontspannen en kletsen met een vriendin of sluit je je aan bij meerdere loopgroepen van ons wandelcentrum?
In al deze gevallen zul je een positief gevoel en resultaat overhouden van je wandelinspanningen.

De verstappers, de wandelaars die 1500 kilometer of meer gaan lopen. Dit zijn de prestatielopers. Ze doen mee aan georganiseerde wandeltochten of lopen dagelijks vele kilometers. Ze kunnen als voorbeeld dienen voor opstappers en doorstappers en hun vaardigheden delen met verstappers.
Je kunt “ver stappen” en je kunt “vur stappen”. De balans bepalen is een opgave als je wekelijks dertig kilometer of meer wilt wandelen.

Tijdens de Uitdaging 2018 zullen we afwisselende wandelactiviteiten en wandeltrainingen organiseren.
Deelnemers van het wandelcentrum kunnen hier gratis aan mee doen, wandelaars die wel aan de Uitdaging meedoen, maar niet vast bij ons centrum wandelen kunnen als zij dat willen aan activiteiten meedoen, door ze in de wandelshop te reserveren.
Er komen intervaltrainingen, stiltewandelingen, natuurwandelingen, meditatiewandelingen, themawandelingen en wandeluitstapjes.

Wandelboek

Het werkt motiverend als je kunt laten zien hoever je al gevorderd bent met jouw uitdaging, je kunt vergelijken met de andere deelnemers. Het is ook leuk om samen plannen te maken voor meer en mooie wandelingen.

Als je een profiel aanmaakt in het Wandelboek kun je daar jouw prestaties vermelden, daarmee geef je een inkijk in hoe je al vordert. Je kunt dat ook van anderen zien.

Het is natuurlijk spannend een Wandelboek als dit te openen, ik ben afhankelijk van wat deelnemers aan de Uitdaging 2018, houden ze het netjes? Houden ze zich aan regels? Welke regels zijn er eigenlijk nodig?
Voorlopig houdt ik het op de algemeen aanvaarde fatsoensnormen en stel geen regels, als dat nodig is zal ik zeker aanvullende regels maken.

Wandelboek is er gekomen omdat niet iedereen Facebook heeft, niet iedereen al zijn gegevens in Faceboek wil publiceren.
In Wandelboek geef je wel je naam, achternaam en woonplaats op. Ook is je e-mailadres nodig voor communicatie, dat e-mailadres is alleen bekend bij de redactie van de site en wordt niet openbaar. Ik beloof ook dat ik de adressen alleen gebruik voor communicatie van het wandelcentrum. Ook ik heb een hekel aan spam.

Je kunt je gegevens in dit Wandelboek bijhouden nadat je jezelf hebt geregistreerd, later kun je inloggen om je gegevens aan te vullen.
Je mag ook jouw gegevens op Facebook plaatsen, je kunt die dan op je eigen profiel zetten en delen in de groep van Wandelcentrum Drunense Duinen. Klik hier om naar de Facebook-groep te gaan.

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk